پارسی شات

عجایب جهان - اطلاعات عمومی - عشقولانه - اس ام اس

پارسی شات

عجایب جهان - اطلاعات عمومی - عشقولانه - اس ام اس

ایجاد آذرخش

اکسید های ازت که در ایجاد باران اسیدی نقش اصلی ایفا می کنند ، عمدتا" از اگزوز اتومبیل ها و کارخانجات ذغال سنگ ایجاد می شود ، ولی یک منبع دیگر تولید اکسیدهای ازت (NOX) همانا آذرخش است .

محققین برای کمک به تفکیک تاثیرات مواد آلاینده در صدد برآمده اند که در آزمایشگاه های تحقیقاتی واقع در ایالت فلوریدا ، اقدام به اندازه گیری میزان ایجاد اکسیدهای ازت حاصله از آذرخش بکنند و این نخستین بار است که دانشمندان دست به چنین کاری زده اند .

انجام عمل تحقیقات از طریق پرتاب راکت های بوده که سیم مسی به طول 2300 فوت به آنها متصل است به داخل ابرهای سیاه که بدین ترتیب ایجاد آذرخش بنمایند .

این مطالب نشان داده که آذرخش اکسیدهای ازت بیشتری تولید می کنند .

استفاده از راکت های سیم دار بهترین روش برای تحریک کردن ابرهای مستعد و یک ابزار مناسب برای انجام عملیات ها در خصوص آذرخش هستند .

این راکت ها در برخورد با ابرهای باران زا جرقه ای تولید کرده و به دنبال آن قوس رعدوبرق که بسیار هم انبوه و طولانی بوده ایجاد می گردد که در تصویر به نمایش در آمده است .

انتخاب ایالت فلوریدا برای این تحقیقات ناشی از این واقعیت است که در آن نقطه از دو طرف شبه جزیره بادهای مرطوب مرتبا" می وزند و هوای که گرم و مرطوب و بالا رونده بوده اغلب منجربه ایجاد رعدوبرق می شود .

همه ساله در حدود 60 راکت مجهز به سیم مسی از این آزمایشگاه به طرف ابرها شلیک می شوند .

نظرات 1 + ارسال نظر
هستی شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:51 ق.ظ

مطلب جالبی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد